ترموود چیست؟

ترمووود چیست؟


امروز ه روشهای معماری متعددی برای طراحی،زیبایی  ونماهای ساختمان وجود دارد ، معماران با توجه به سلیقه افراد وعلاقمندی شخصی ویا تبعیت از سبک های متعدد معماری درپروژه های مختلف، به طرحهای متفاوت و زیبایی دست پیدا میکنند .امروزه بخاطر صنعتی شدن شهرها، مردم طالب ارتباط عمیق تری با طبیعت هستند و ترکیب چوب و سنگ همواره یک فرمول برنده برای تقویت این ارتباط بوده است..


یکی از اصلی ترین مواردی که باید درهمجواری متریالهای نمای ساختمان درنظر گرفت آن است که آیا در ایجاد نما، توقع هیجان داریم و یا میخواهیم تنوع  ،زیبایی و تضاد در نما ایجاد کنیم و یا حتی میخواهیم الگوی ارگانیک نما را دنبال کنیم . آیا میخواهیم با تضاد متریال دربافت مواد، جنس ویا حتی رنگ ،تنوع وهیجان راایجاد کنیم وبدنبال جلب توجه بیننده هستیم ویا میخواهیم نوعی فضای هارمونیک  و جذاب ایجاد کنیم تا آرامش وهماهنگی به فضا القاء گردد .


اگر چه  انواعِ متریال های مصنوعی در ساخت و ساز و دکوراسیون ، مدت زیادی است که آمده اند اما همچنان بسیاری از افراد ، متریال های طبیعی را چنانچه بودجه ی آن را در اختیار داشته باشند  ،بسیارترجیح می دهند


توقع ما از نما چیست؟


 این مطلب که توقع ما از نما چیست ، موضوعی جداگانه است ولی باید گفت که اولاً نمای چوب ترمووود بدلیل طبیعی بودن وهمینطور خودِ چوب با انرژی فوق العاده ،می تواند درنما ی بنا و ساختمان بسیار چشمگیر عمل کند . مصالح با رنگ خنثی وبابافت ساده میتواند برشاخص بودن نما تاکید بیشتری نماید ، لذا توصیه میشود درنما چوب ترمووود از متریالهای طبیعی با رنگهای سبک استفاده شود. استفاده ازسنگهای تراورتن با موج حداقل می تواند نمای چوبی  بنا و ساختمان را با ترکیبی بهتر نشان دهد .


 درهمین ضمینه، توصیه میشود از متریالهای مصنوعی مانند انواع کامپوزیت پنل های صنعتی ویا رنگهای صنعتی استفاده کمتری  شود و رویکرد کلی ،استفاده از متریالهای طبیعی باشد . البته با ترکیب کلی رنگهای خنثی درنما با چوب ترموود ، تاثیرخیلی بهتری خواهد داشت خصوصاً سطوح سفید ویا روشن که حتی ممکن است بصورت سیمان شسته اجرا گردد .


 هدف بسیاری از طراحان وتولید کنندگان ومعماران ،اهمیت دادن به زندگی انسانها و حفظ و نگهداری از آن در حال و آینده، وتولیدِ مصالحی که چه در هنگام تولید ویا کاربری و حتی تخریب با محیط خود همگن و پایدار باشند، وحداقل استفاده از انرژیهای سوختی و حد اکثر بکارگیری انرژیهای طبیعی، وهمینطور حداقل تخریب محیط زیست و جنگلها، وبهبود فیزیکی و روانی زندگی انسان هاو کلیه موجودات زنده،و هماهنگی با محیط طبیعی است..


برای همین،معماران شاخص و طراحان،ترجیح میدهند درنمای چوب ترموود، از مصالح پایدار طبیعی درترکیب با چوب استفاده کنند که درنتیجه نمای  زیباوشاخصی ایجاد نموده اند که بسیار قابل توجه خواهد بود . هدف از تولید مصالح پایدارو همچنین طراحی ساختمانهای پایدار ،کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و جنگل و طبیعت است، که شامل قوانین زیر میباشد:


 ۱-کاهش مصرف منابع غیرقابل تجدید


2-توسعه محیط طبیعی


 ۳-حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت.


رسیدن به استانداردهای بالای کیفیت، امنیت و آسایش که در واقع سلامت انسانها را تأمین میکند از مهمترین اهداف .تولید مصالح پایدار طبیعی و همینطورمعماری پایدار است که رسیدن به چنین شرایطی با استفاده از مدیریت کارآمد و به کار گیری آخرین تکنولوژیها در صنعت چوب و ترمووود صورت میگیرد.


تاریخچه ترمووود


"چوب،آتش و حرارت دهی و ریشه ی ترمووود در گذشته های دور"


چوب:


چوب بعنوان  یکی از اولین موادی است که بطور طبیعی و در حد فراوان در دسترس بشر قرار داشته است. از قدیم الایام چوب (و سنگ) جزو اولین مصالح ساختمانی بوده است که در طول تاریخ انسان ها از آن بهره گیری  و استفاده می کردند


از این رو تاریخ استفاده از چوب  به زمانهای خیلی دور می رسد . با آنکه انسان اولیه پناهگاه زندگی خود را از غارنشینی آغاز کرد ولی از چوب پیش از سایر مواد استفاده نمود.


استفاده از چوب در ساختمان از سالیان پیش مرسوم بوده است ، با این حال خصوصیات فیزیکی چوب محدودیت هایی در اجرا به ویژه در فضای باز ایجاد میکند .ازجمله  تاثیررطوبت وایجاد کپک وقارچ وحمله حشرات و موریانه ومشتعل بودن چوب عوامل محدودکننده ی استفاده از چوب بودند. با گذشت زمان انسان متوجه شد که حرارت دادن به چوب باعث افزایش دوام آن خواهد شد .


آتش،و حرارت دهی : قرن‌ها است که ثابت شده است سوزاندن سطح چوب در آتش، آن را برای استفاده در فضای بیرونی و نمای ساختمانها مقاوم‌تر می‌کند. اقوام وایکینگ‌، این روش را در سازه‌های بیرونی وکشتی های جنگی استفاده می‌کردند


 ریشه ترموود در گذشته های دور:


پایه شکل دهی ترمووود بر پایه گرمادهی، حرارت دهی و سوزاندن چوب بنا نهاده شده است. انسان ها در طول تاریخ با کشف آتش و با سوزاندن و حرارت دهی چوب برای ادامه حیات همیشه به این قضیه توجه خاصی داشتند . شواهد اولیه پیدایش آتش به آفریقای جنوبی برمیگردد و با توجه به شرایط محیطی انسان، به احتمال زیاد اولین آتش محصول صاعقه برای انسان بوده است .دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بشر از حدود یک میلیون سال پیش از آتش استفاده میکرده است و تقریبا پایه تولید ترمووود از سالها پیش بنا نهاده شده است.  این مورد برای زندگی، تولید گرما، پخت غذا، دوری حیوانات از محل زندگی انسان های نخستین یکی از موارد اجتناب ناپذیر بوده است.چوب ذاتا با حرارت دهی و سوزاندن مقاوم میشود و در برابر شرایط محیطی پایداری بیشتری را برای استفاده به ارمغان می آورد . چوب حرارت دیده شده یا اصطلاحا چوب ترموود در طی سه مرحله کار اصولی و گرما دهی برنامه ریزی شده تولید میشود که در ادامه به تفصیل به مراحل ساخت ترمووود خواهیم پرداخت.


"تحقیقات پژوهشگران بر روی چوب حرارت دیده و شکل گیری انجمن ترموود"


کشور فنلاند نقش موثری  در دست یابی به  صنعت ترمووود ایفا کرده است .


تولید چوب حرارتی یا همان چوب ترموود فنلاندی برای اولین بار توسط شرکت وی تی تی در کشور فنلاند ابداع شد.


در انجمن ترموود فنلاند مطالعه علمی و دقیق با موضوع حرارت دهی اصولی روی چوب، حوالی سال ۱۹۳۰ میلادی انجام شد که حاصل تفکر و تحقیق صدها محقق و پروهشگر و صنعتگر در این زمینه بود . مدت های زیادی آزمایش ها و تحقیقات مختلفی در این زمینه توسط ارگان های مختلفی انجام گرفت. در دهه ۱۹۳۰ در آلمان توسط استام و هانسن و در دهه ۱۹۴۰ در ایالات متحده به وسیله وایت انجام شد. در دهه ۱۹۵۰ باوندام، رانکل و بوروی آلمانی تحقیق در این مورد را ادامه دادند. و در دهه ۱۹۶۰ گزارشی از یافته های علمی در زمینه‌ی بهبود حرارتی را کولمن و اشنایدر منتشر کردند. در میان روش‌های پیش‌نهادی برای این کار پروسه ترموود که توسط ویتانیمی و همکاران در ۱۹۷۷ ثبت شد. شاید موفق ترین پروسه در اروپا بوده باشد .اما در نهایت گسترده‌ترین  پژوهش‌ها توسط انجمن ترمووود (ترموود) فنلاند که با نام اختصاری  VTT در جهان شناخته شده است، انجام پذیرفت. بالاخره مجوز فرآیند ترموود به اعضای انجمن ترموود فنلاند اعطا شده است که شرکت HJT-Holz به عنوان همکار از اعضای اولیه آن می باشد. به جرآت میتوان گفت فنلاند بزرگترین معروفترین و اصلی ترین مرکز تهیه تولید و فروش چوب ترمو در دنیا است.


که دلیل آن هم اول دارا بودن جنگل هایی است که بسیار غنی هستند ,


و از لحاظ کیفیت و جنس چوب برای ترمو جزو بهترین های جهان است و دوم این که برای اولین بار این تکنولوژی از فنلاند به دیگر کشورها سرایت کرده است.


البته تمامی کشورهای اسکاندیناوی دارای کیفیت چوب ترمووود بالایی هستند که شامل :سوید,بلژیک,دانمارک وهلند می باشد.


اما معروفیت فنلاند به علت غنی بودن جنگل هایش و پیشتاز بودنش از کشورهای دیگر بیشتر است.


کانادا و شمال آمریکا به ترتیب در پله های بعد از فنلاند قرار می گیرند.


کشورهای لهستان و اتریش و آلمان و استونی و لیتوانی و لتونی هم دارای ترمووود هستند.


ولی در نهایت، کشور فنلاند برای اولین بار در دهه سی میلادی جمعی از کارشناسان و مهندسانش دست به اقدامی زدند که در نتیجه آن چوب ترمو شکل صنعتی به خود گرفت.


برای سالیان درازی این توانمندی و تکنولوژی در حد آزمایشگاهی باقی ماند تا اینکه سرانجام, در سال دوهزار میلادی دانشمندان توانستند روش ترمووود کردن چوب را به شکل صنعتی و در مقیاس جهانی به شکل تجاری دربیاورند, انجمن بین المللی Thermowood در سال 2000 به طور رسمی تاسیس شد. هدف این انجمن به طور کلی ترویج استفاده از محصولات Thermowood  می باشد. تنها اعضای این انجمن مجاز به استفاده از این نام تجاری می باشند. این انجمن  با همکاری صنایع محصولات چوبی فنلاند فرایند تیمار حرارتی چوب را در مقیاس صنعتی توسعه داده و مجوز اجرای فرایند ذکر شده را به شرکت‌های عضو می‌دهد.


و به سرعت به عنوان راهکاری استاندارد ، جهت تولید محصولات چوب نما فنلاندی شناخته شد.


 ترمووود (ترموود) یا ترمو چوب حاصل فرآیند خشک کردن چوب با حرارت بسیار بالایی در حدود ۲۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. در فرایند تولید چوب ترموود  میتوان به سه مرحله اصلی اشاره داشت.


در اولین قسمت با استفاده از حرارت به همراه بخار آب قسمت خشک کردن اولیه الوار انجام می پذیرد. در پروسه حرارت دادن اکسیژن از محیط حذف میشود تا امکان سوختن چوب از بین برود


در مرحله دوم چوب ترموود  حرارت داخل کوره باز هم افزایش پیدا کرده و به ۱۸۵ و سپس ۲۱۵ درجه سانتیگراد می رسد. صفحات چوبی در همین حالت به مدت دو الی سه ساعت, بسته به نوع و کاربرد آنها در داخل کوره باقی می مانند. مرحله سوم تولید محصولات ترمو بسیار مهم بوده و به خنک کردن و ایجاد تغییرات رطوبتی مربوط می شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.